Wednesday, December 1, 2010

~anak derhaka,cucu derhaka~





ni 1 story tentang jiran aku.. kecian sgt2.. lepas kehilangan suami 7 thn lepas,anak2 berjanji utk jaga mak sdiri di depan jenazah ayah depa, tapi janji hanya tinggal janji,smua tu x dikota pun.. malang nasib jiran aku ni,lepas kehilangan suami sebab 'heart attack',anak ke3 plak meninggal dunia. xcukup dengan itu, anak bongsu pun selepas kawin kata tanggungjawab dia dh abis pada keluarga, padahal dia anak lelaki, aku yg xbrapa pandai bab agama ni pun xsebengong dia. anak sulung plak tinggalkan anak2nya, 1 lelaki dan 1 perempuan bersama dengan mak depa. jiran aku hanya bekerja sebagai pengasuh budak, amik upah pun rm200 utk setiap budak, yg antar sekarang 2org ja.. tpi cma sorg ja yg bayar,sorg lagi x,katanya da masalah kewangan, klu xdapat byar upah org jga anak kita,jaga la sdiri.. jiran aku ni pn dh ckup ssah dah.. aku rasa derita dia cm xdak penghujungnya, anak sulung yg tinggalkan anak2 sdiri kt mak dia, xtinggalkan duit pn,bila anak2 mintak duit marah2,maki, tpi sara suami yg xkerja xpa plak... mak apala cmtu?! bila anak2 xdak duit utk p skolah,anak2 terpaksa bekerja, mulanya 2 bradik ni sgt bagus, tolg nenek depa yg jaga depa dri kecik lgi. blk keja xlupa bgi duit kt nenek depa.. tp........smua tu sementara ja rupanya,budak2 ni cepat btul brubah,kakak bru berumur 15thn, adik baru berumur 12thn, tpi sanggup memukul nenek depa yg jga depa sejak dri kecik lagi, puncanya krana nenek depa minta duit utk beli sabun basuh baju. jiran aku ni disiku, dicakar, ditendang, lebam2, kesan cakar dan bengkak2 badan dia aku tengok.....nauzubillah! xpikiaq ka depa ni,dh banyak yg jiran aku korban utk besarkan depa.. bila masing2 dah da gf, bf, lupa kat nenek depa ni..erm.. apala nk jdi?

kenapa ada org yg berhati batu, kenapa ada org yg pentingkan diri sdiri, kenapa ada yg sanggup memukul org tua, kenapa susah utk hormat org tua kita, kenapa kita xpenah bersyukur......................................................................................................................................knapa?! :(


~onie~

1 comment:

  1. Kenapa? Kerana mereka2 ni bukan manusia. Tapi binatang. Dan aku rasa, lagi hina dari binatang. Binatang pun ada hati perut.

    ReplyDelete